Badania naukowe nie potwierdzają, że dziecko dwujęzyczne umiejętność mówienia nabywa później. Zdaniem psychologów i logopedów opóźniona mowa występuje u nich jednak znacznie częściej aniżeli u dzieci, które mają posługiwać się jedynie jednym językiem.
Może to wynikać z faktu konieczności nabycia form komunikacyjnych w zdwojonej sile. Bardzo często dzieci jeszcze 2-3 letnie mieszają poszczególne słowa, na przykład wyrażają jedno zdanie w połowie po polsku i po angielsku. Z drugiej jednak strony uznaje się, że to właśnie dzieci najlepiej radzą sobie z dwutorowym nauczaniem i posługiwanie się jednocześnie dwoma różnymi językami przebiegać będzie u nich w sposób naturalny. Nie ma na to natomiast reguły.
Większość rodziców stawia na wzmożoną naukę języków obcych już u przedszkolaków. Wybierają takie placówki, w jakich angielski jest standardem. Nie ma się co dziwić bowiem dzisiaj praktycznie standardem jest już mowa nie tylko w swoim ojczystym języku, ale również w chociażby jednym obcym, najczęściej jest to właśnie angielski.
Dzieci w wieku szkolnym coraz częściej zapisywane są na dodatkowe kursy językowe. Wynika to faktu konieczności jak najszybszego zdobycia umiejętności komunikowania się również w języku obcym. Dobrym rozwiązaniem są podstawowe szkoły językowe, gdzie angielski wpisany jest w codzienny plan zajęć. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło typu „szkoła podstawowa językowa Warszawa”, by poznać ofertę najlepszych placówek. Do takich uczęszczają nie tylko dzieci, których rodzice posługują się zupełnie innymi językami ojczystymi. To świetny wybór dla tych, których opiekunowie dbają o jak najlepszy rozwój właśnie pod względem języków. Szkoła językowa da solidne podstawy ku temu, by bariera językowa była zwalczana już w okresie dziecięcym. Uczniowie docenią to na pewno już w wieku dorosłym, starając się o pierwszą pracę czy planując zagraniczną podróż.
Zobacz także: 10 prezentow dla dzieci do 30 zł