Czasy kiedy diesel stanowił dobrą alternatywę dla drogiej benzyny już dawno minęły. Niestety, obecnie ceny obu surowców są zbliżone, co z kolei skłania nawet właścicieli dieslów do przerzucenia się na silniki wysokoprężne napędzane gazem.
Najprościej rzecz ujmując, nawet diesla opłaca się ,,zagazować”, ale ma to sens tylko pod warunkiem, że jeździmy dużo, a wysokie przebiegi pozwolą wygenerować oszczędność na odczuwalnym poziomie. Jedną z opcji by to zrobić jest przebudowa silnika na model z zapłonem iskrowym, ale praktykuje się ją raczej w przypadku większych maszyn budowlanych, gdzie koszty nie są aż takim problemem, a maszyny na siebie pracują. Dla użytkownika prywatnego, sensowniejszym rozwiązaniem powinno być zastosowanie układu dual fuel czyli gazo diesela. Tutaj, zasilanie silnika po prostu zastępujemy LPG (zamiast oleju napędowego, który jest używany wyłącznie do rozruchu), mamy więc model przeważnie spotykany w przypadku przerabianych benzyniaków.
Na tym nie koniec, ponieważ istnieje jeszcze opcja w postaci diesel gazu. Polega to w zasadzie na odwróceniu proporcji i potraktowaniu LPG jak dodatku czy uzupełnienia do oleju napędowego. Gaz stanowi tu ok. 30% eksploatowanego paliwa, pytanie tylko czy gra jest tu warta świeczki skoro potencjalny zysk z inwestycji nie byłby tak duży niż w razie radykalnego przejścia na LPG?
Instalacja gazowa do diesla to koszt na poziomie kilku tysięcy złotych, ale warto mieć przy tym na uwadze, że przy dobrych wiatrach powinniśmy z posunięciem wyjść na zero już po roku jeżdżenia po drogach. Czynnikiem istotnym dla wielu kierowców może być również fakt, że instalacja LPG w dieslu oznacza również bardziej przyjazne parametry dla środowiska. Opisane rozwiązanie wydaje się być optymalne w przypadku transportu drogowego, np. we flotach firmowych czy spedycyjnych, ponieważ oczekiwana oszczędność na paliwie jest największa, jeśli osiągamy naprawdę duże przebiegi, a jednocześnie eksploatacja silnika pojazdu jest równomierna. Temat powinien być więc wart uwagi przede wszystkim z perspektywy decydentów tego rodzaju firmy oraz organizacji, aczkolwiek dla kierowcy prywatnego również nic nie stoi na przeszkodzie poza chęciami oraz początkowymi kosztami całej inwestycji.