Szkolenia miękkie a szkolenia twarde

gry szkoleniowe przykłady

Nie ma wątpliwości, że szkolenia stały się w ostatnim czasie jedną z najpopularniejszych metod edukacji pracowników. Wszystko dlatego, że te specjalizacyjne dostarczają rzeczywiście konkretną wiedzę i umiejętności. Wyróżniamy szkolenia twarde oraz te miękkie. Poznaj pomiędzy nimi różnice.

Czym są szkolenia miękkie?

Szkolenia miękkie przeprowadzane są najczęściej w formie warsztatów, które wymuszają na uczestnikach pełną aktywność. W żadnym wypadku nie są to wielogodzinne wykłady teoretyczne. To raczej wiedza praktyczna, nie ta ścisła, ale specjalizacyjna o wąskim zakresie.

Ponieważ szkolenia miękkie nastawione są przede wszystkim na rozwój indywidualnych cech pracowników, przeprowadzane są w łatwej, przyswajalnej formie. Bardzo często są to gry szkoleniowe. Przykłady takich szkoleń można podawać bez końca. Niektóre dotyczą umiejętności negocjowania, inne współpracy zespołowej, a jeszcze inne mają na celu kształtowanie asertywności, motywacji czy radzenia sobie ze stresem. Coraz częściej szkolenia w formie gier uczą też zarządzania czasem czy sprawnego rozwiązywania konfliktów w zespole.

Co to są szkolenia twarde?

Szkolenia twarde są o wiele bardziej specjalizacyjne, branżowe. Dzięki nim uczestnicy zdobywają konkretną wiedzę w danym zakresie. Często techniczną, która jest im niezbędna do wykonywania zawodowych obowiązków.

Dużym atutem szkoleń twardych jest to, że uczestnictwo w nich zostaje potwierdzone przeważnie certyfikatem. Warto wybierać więc takie, które liczą się na rynku pracy i podnoszą wartość pracownika. Certyfikaty zdobywają między innymi informatycy, księgowe, fryzjerzy, ale tak naprawdę tego rodzaju dokumenty obecne są w każdej branży.

Nierzadko szkolenia twarde są wręcz niezbędne, by pracownik mógł zdobyć uprawnienia, dzięki którym będzie w stanie realizować zawodowe obowiązki. Przykładem może być na przykład praca na wózku widłowym czy podnośnikach.

Pewne jest, że szkolenia wpływają korzystnie na rozwój pracowników. Powinny być wdrażane w każdej firmie, bo o wiele lepiej jest inwestować w zatrudnionego już pracownika, aniżeli szukać nowych.

Dodaj komentarz